ETİK PROSEDÜRÜ


 

  1. AMAÇ:

 

Etik Kurallar Prosedürü, ENDOSA AS’nin; uzmanlığına, niteliğine ve pozisyonuna bakılmaksızın tüm çalışanlar tarafından uyulması gereken davranış kurallarının uygulama standartlarını belirlemektedir.

 

Prosedürün normları; Şirketin başarılı çalışması açısından gereken, ahlak, dürüstlük, adalet ve ortaklık ilkelerine göre çalışanların durumsal davranışlarını düzenlemektedir.

 

  1. KAPSAM:

 

Etik kurallarımız hem Şirketimizin başarısı hem de kişisel başarı açısından önemli bir unsurdur. Şirketimizin tüm departmanlarında etik ilkelere uygun bir ortam yaratmak yöneticilerimizin sorumluluğundadır. Bu kapsamda yöneticilerimiz,

 

· Etik ilkelerimiz ile Şirketimizin tabi olduğu yasa, yönetmelik önemini kabul edip, her koşulda bağlı kalır.

· Davranış ve düşünceleriyle çalışanlarına örnek olur.

· Etik ilkelerin Şirketimizde uygulanmasını en öncelikli sorumluluğu olarak benimser.

· Şirket kültürünün yerleştirilmesi, çalışanlara uymak zorunda oldukları norm ve değerlerin benimsetilmesi için çalışır.

· Ekip arkadaşlarının, Şirketin tüm işlemlerinde oluşabilecek sorunların yanı sıra, etik sorunlarla ilgili konuları da kendilerine getirmekten çekinmeyecekleri, açık iletişim kurabilecekleri bir ortam yaratır.

· Davranış ve kararlarında her zaman tutarlı davranır. ENDOSA’nın tüm lokasyonlarındaki çalışanları kapsar.

 

  1. SORUMLULUK:

 

Bu prosedürün uygulanmasından; İnsan Kaynakları Departmanı sorumludur.

 

  1. KISALTMALAR:

 

Tanım; Çocuk İşçi : 15 yaşının veya zorunlu eğitimini tamamlama yaşının altında (hangisi yüksekse) çalıştırılan bir kişi.

Genç İşçi : Asgari çalışma yaşı (15) ve 18 yaş aralığında olan kişiler. Stajyer ve çıraklar.

Yolsuzluk : Bulunulan konum nedeniyle sahip olunan yetkinin doğrudan veya dolaylı olarak her nevi kazanç sağlama amacıyla kötüye kullanılmasıdır.

Ayrımcılık (Diskriminasyon) : Kişilere ve gruplara gerçekten sahip oldukları veya sahip oldukları varsayılan bir özellikten dolayı diğerlerine olduğundan daha farklı muamele etmek.

Mobbing (Psikolojik taciz) : Bir çalışanı sistemli bir çabayla yıpratmak amacıyla tek bir kişi ya da grup tarafından sıklıkla tekrarlanan düşmanca ve etik olmayan davranışlar bütünü.

Taciz ve Kötü Davranış: Kişinin bedensel, zihinsel ve duygusal sınırlarını tehdit edici davranışlar bütünü.

Gizli Bilgi: Kurum dışına çıkmaması gereken her türlü veri.

 

 

  1. UYGULAMA:

 

  1. Etik Kurul Oluşumu

 

İş Etiği Kurallarının ihlaline yönelik şikayet ve bildirimlerin soruşturulması, uygunsuz durumların değerlendirilmesi ve çözümlenmesini sağlamak amacıyla kurulmuştur. Etik Kurul Yönetim Kurulu Baskani tarafından atanmış ve aşağıda belirtilen unvanlara sahip kişilerden oluşmaktadır.

 

*Fabrika Müdürü (Etik Davranış Kurulu Başkanı)

*Yönetim Temsilcisi (Üye)

*Üretim Müdürü (Üye)

*Muhasebe Yöneticisi (Üye)

*İnsan Kaynakları Yöneticisi (Üye)

*İş Güvenliği Uzmanı (Üye)

*Kurul Başkanının olmadığı durumlarda Kurula sırasıyla üyeler başkanlık yapabilir.

 

  1. Kurulun Görevleri

 

  1. Etik kültürünün yerleştirilmesi ve geliştirilmesi konusunda her türlü çalışmayı yapar ve yaptırır,
  2. Etik davranış prensiplerine aykırı davranış ve uygulamalar hakkında inceleme ve araştırma yapma yetkisine sahiptir,
  3. Bildirim veya şikâyette bulunanların kimliğini gizli tutar ve soruşturmaları gizlilik çerçevesinde yürütür,
  4. Görevini yerine getirirken bağlı olduğu birim yöneticileri ve organizasyonun içindeki hiyerarşiden bağımsız olarak ve etkilenmeden hareket eder.
  5. Kendilerine konu hakkında baskı ve telkin yapılamaz.
  6. Soruşturma ile ilgili bilgi, belge ve delili doğrudan doğruya mevcut olan birimden talep yetkisine sahiptir.
  7. Elde ettiği her türlü bilgi ve belgeyi sadece soruşturma konusu ile sınırlı olarak inceleyebilir.
  8. Soruşturma süreci baştan itibaren yazılı tutanağa bağlanır.
  9. Bilgi, delil ve belgeler tutanağa eklenir. Tutanak başkan ve üyeler tarafından imzalanır.
  10. Soruşturma hızlıca ele alınır ve sonuca en kısa zamanda ulaşılır. Soruşturma sonucu Yönetim kuruluna raporlanır ve gerekli önlemlerin alınması sağlanır.
  11. Soruşturma süreci, adil olarak yürütülür: İfşalar gizli tutulur,
  12. Soruşturmanın sonucu belirlenene kadar masumiyet karinesi olur,
  13. Soruşturma, bildirilen konuları doğrulamak için yeterli kanıt olup olmadığını amaçlar.
  14. İhbarda bulunan kişiye makul bir süre içinde aşağıdaki bilgiler yazılı olarak verilir:

 

Ø Şikâyetin alındığına dair onay,

Ø Konunun nasıl ele alınacağına dair gösterge,

Ø Nihai bir yanıt için gerekecek tahmini süre,

Ø Soruşturma sonucu.

 

 

 

 

  1. Etik Davranış Kuralları

 

  1. Fabrikamızda çalışan personel özgür iradeleri doğrultusunda seçilir.
  2. İşçilerin hareketleri ve temel özgürlüklere erişimleri üzerinde makul olmayan hiçbir kısıtlama uygulanmaz (tuvaletler, yemekhaneler ve soyunma odalari dahil).
  3. Şirketimiz uygulamaları istihdam ve çalışma hayatına dair yürürlükteki tüm ilgili yasa ve düzenlemelere uygun olmalidir. Çalışanlar kendi faaliyetleri kapsamında tüm yasal gereklilikleri yerine getirmeli ve yasal düzenlemelere uygun davranmalidir.
  4. Sanayi alanındaki genel bilgiler ve işe özel her tür özel tehlike dikkate alınarak, güvenli ve sağlıklı bir çalışma ortamı sağlanacaktır. Kaza ve yaralanmaların önlenmesi ve söz konusu işe özel çalışma ortamında maruz kalınan sağlık risklerinin mümkün olan en düşük seviyeye indirilmesi için, gereğine uygun tedbirler alınacaktır.
  5. Yabancı / göçmen işçiler söz konusu olduğunda, istihdam şartları yazılı olarak ve işe alınmadan önce iş mektubu/sözleşme/sözleşme yoluyla anlayabildiklerini beyan ettikleri bir dilde sağlanır ve işçilerin istihdam şartlarının ne olduğunu anlamaları için anlayabildiklerini beyan ettikleri dilde sözlü olarak açıklanır.
  1. Yabancı / göçmen işçiler söz konusu olduğunda, kendi ülkelerinden/bölgelerinden ayrılmadan önce ve alıcı ülkeye vardıklarında iş sözleşmesinde herhangi bir ikame veya değişiklik(ler) yapılmaz ( Bu değişiklikler yerel yasalara uymak ve eşit veya daha iyi sağlamak için yapılmadıkça).
  2. İşe alındıktan sonra, işçinin devlet tarafından verilen kimlik ve diger kişisel belgelerinin asılları işveren/İşçi Temsilcisi elinde tutulmaz.
  3. Tüm istihdam kararları, belirli bir iş tanımının gerektirdikleriyle ilgili olduğu sürece eğitim, staj deneyim, yetenekleri ile tamamen kişinin nitelikleri üzerinden alınır.
  4. Tüm çalışanların özel ve aile hayatına ve kişisel alanlarına saygı gösterilir. Kişiler arasındaki her türlü sözlü, yazılı ve elektronik haberleşme kendilerinin öz izni olmaksızın kayıt altına alınamaz, başkalarıyla paylaşılamaz ve/veya yayınlanamaz.
  5. İşyerinde iş ilişkisinden kaynaklanan ve devamında gerekli olabilecek personel özlük ve tahakkuk bilgileri amaçları dışında kullanılamaz ve kişilerin rızası olmadan 3. şahıslarla paylaşılamaz.
  6. Zorla, borç karşılığı (borç esareti dahil) veya ödünç işçilik; gönülsüz veya sömürücü hapishane işçiliği; kölelik veya insan ticaretine izin verilmez. Tehdit, güç, zorlama, kaçırma veya işçilik veya hizmetler için sahtekarlık yoluyla kişilerin taşınması, barındırılması, işe alınması, transfer edilmesi veya kabul edilmesi buna dahildir.
  7. 15 yaşının veya zorunlu eğitimini tamamlama yaşının altında (hangisi yüksekse) hiç kimse çalıştırılmayacaktır. Sirketimiz bunu personel dosyasina zorunlu olarak eklenmesi gereken TC nufüs cüzdani fotokopisi üzerinde yazili dogum tarihi üzerinden kontrol eder ve dogrular. Is bulma kurumu/  yüklenicileri araciligiyla saglan is gücü icin de personel dosyasinin bir kopyasi ENDOSA AS`de bulundurulur, ayni kontrol ve dogrulama yöntemi bu tip ise alimlarda da eksiksiz uygulanir.
  8. Fabrikamızda çıraklar ve meslek öğrencileri (stajyer) 15 yaşının veya zorunlu eğitimini tamamlama yaşının altında (hangisi yüksekse) hiç kimse çalıştırılmayacaktır.
  9. Fabrikamız çıraklık veya mesleki eğitim programlarının tüm düzenleme ve gerekliliklerine uyulacaktır ve bunların yasalarca tanınan programlar olduğunu denetçilere belgeleyecektir. Tüm ögrenci ve iscilereuygun destek ve egitim ENDOSA tarafindan ayrim yapilmaksizin  saglanir.
  10. 18 yaşın altındaki işçilere (Genç İşçiler), gece vardiyaları ve fazla mesai dahil olmak üzere genç işçilerin sağlıklarını veya güvenliklerini tehlikeye atması muhtemel işler yaptirilmaz.
  11. ENDOSA her türlü rüşvet ve yolsuzluğun karşısındadır. Amacı ne olursa olsun rüşvet alınması ya da verilmesi kesinlikle kabul edilemez.
  12. Rüşvet veya yolsuzluk aracılığıyla ENDOSA ile iş yapmak isteyen 3. taraflarla iş ilişkisinin devam ettirilmemesi gerekmektedir.
  13. Çalışanlarımızın, nakit para veya nakit dengindeki hediyeleri tutarları ne olursa olsun kabul etmemeleri veya tedarikçilerden, danışmanlardan, rakiplerden ya da müşterilerden borç almamaları gerekmektedir.
  14. Çalışanlarımız faaliyet gösterilen tüm pazarlardaki rekabet yasalarına uymak, üçüncü tarafların fikri mülkiyet haklarını ihlal etmemekle sorumludur.
  15. ENDOSA çalışanları, kendilerine veya üçüncü taraflara ait herhangi bir çıkar çatışmasından ve/veya her türlü menfaatten kaçınmalıdır.
  16. ENDOSA olarak, bilgi güvenliğini en üst düzey önceliklerimiz arasında görmekte, şirketimizin Bilgi Güvenliği Kuralları ve Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (KVKK)’na uygun olarak hareket etmekteyiz.
  17. Çalışanlarımız, iş dünyasında makul sınırlarda eğlence ve yemek aktiviteleri düzenleyebilir, benzer aktivitelere iştirak edebilir. Şirketi temsilen katılım sağlanan seminer vb. organizasyonlarda para dışında günün anısı olarak ve sembolik değeri olan ödül, şilt vb hediyeler alınabilir.
  18. Çalışanlarımız, Şirketin tanıtım amaçlı hazırlattığı hediyeler dışında iş ilişkisi içinde oldukları kurum ve kişilere hediye veremezler.
  19. Kurum içinde çalışanlar arasında dil, ırk, renk, cinsiyet, siyasi düşünce, inanç, din, mezhep, yaş, fiziksel engel ve benzeri nedenler ile ayrımcılık yapılması kabul edilemez.
  20. Çalışanların her türlü dokunulmazlıklarının yanında fiziksel, cinsel ve duygusal dokunulmazlıkları da gözetilir.
  21. ENDOSA İnsan Kaynakları politika ve uygulamaları işe alma, terfi – transfer – rotasyon, performans yönetimi, ücretlendirme, ödüllendirme, sosyal haklar, eğitim vb. diğer tüm uygulamaların adil olmasını sağlar.
  22. Çalışanlarımıza veya çalışanlarımız tarafından iş ilişkisi içerisinde bulunduğumuz kişilere yönelik iş yerinde veya iş sebebiyle bulundukları herhangi bir yerde fiziksel, cinsel ve/veya duygusal taciz yoluyla herhangi bir şekilde dokunulmazlık ihlaline müsamaha gösterilemez. Bu tür ihlal durumlarını bildiren ya da soruşturma esnasında yardımcı olan kişilere yönelik muhtemel olumsuz tutum ve davranışlar etik kurallarımızın ihlali olarak değerlendirilir.
  23. Psikolojik taciz (mobbing) kapsamında değerlendirilecek şekilde hedef alınan kişiyi işten soğutmak, performansını düşürmek, istifa etmesine yol açmak amacını güden sistematik ve planlı davranışlara tolerans gösterilemez.
  24. Gizli bilgi; ENDOSA’ya ait marka vb. fikri haklar, her türlü yenilik dâhil personelin yazdığı, bulduğu, geliştirdiği, yaptığı veya uygulamaya döktüğü veri tabanı, basılı iletişim malzemeleri, süreçler, reklam, ürün ambalajı ve etiketler ile planlar (pazarlama, ürün, teknik), iş stratejileri, stratejik ortaklıklar ve ortaklara ilişkin bilgiler, mali bilgiler, personel bilgileri, müşteri listeleri, ürün tasarımları, yönetim bilgisi (know-how), şartnameler, potansiyel ve gerçek müşterilerin kimliği, tedarikçilere ilişkin bilgiler vb. her türlü yazılı, grafik veya makinede okunabilir bilgiyi kapsamaktadır.
  25. Şirket bilgi sistemlerine erişim için kullanılan şifreler, kullanıcı kodları, yetkileri vb. tanımlayıcı bilgiler gizli tutulmalı, yetkili kullanıcılar dışında kimseye açıklanmamalıdır.
  26. Bu bilgiler, Resmi Makamlar ve Mevzuat gereğince ifşası zorunlu olmadıkça üçüncü kişilere açıklanamaz. Bu bilgiler, değiştirilemez, kopyalanamaz ve tahrip edilemez. Bilgilerin dikkatli tutulması, saklanması ve açığa çıkmaması için gerekli önlemler alınır.
  27. Sirket gizli bilgileri yemek salonları, kafeterya, asansör, servis araçları vb. umumi yerlerde konuşulmamalıdır.
  28. Gizli olduğu yazılı olarak belirtilmese dahi 24. maddede belirtilen nitelikteki her türlü bilgi ve belgenin gizliliğinin korunması gerekmekte olup, çalışanlarımızın bu sorumluluğu ENDOSA’da çalıştıkları süre boyunca ve işten ayrılmaları halinde devam eder.
  29. Kişi veya kurumlarla ilgili asılsız beyan ve/veya dedikodu yapılamaz.
  30. Ücret gizliliği esastır; hiçbir şekilde üçüncü kişilerle paylaşımı söz konusu olamaz.
  31. Tüm kurallarla ilgili ayrıntılar ENDOSA Etik Kuralları ve Uygulama Prensipleri ile web sayfamızda yayımlanmaktadır.
  32. Çalışanlarımız özel sosyal medyaları dahil olmak üzere firması hakkında kötüleyici aşağılayıcı paylaşımlar yapamaz.

 

  1. PROSEDÜRÜN BILINMESI / TANINMASI

 

İnsan Kaynakları Sorumlusu aşağıdakileri sağlamaktan sorumludur;

 

· Mevcut çalışanlara ve işe yeni alınan personele bu Prosedürün yayımlanması, duyurulması, içeriğindeki normların tanıtılması,

· Eğitim ;yeni başlayan her çalışana verilir. Mevcut çalışanlara ise yıllık periyodlarda tekrar edilir ve iç iletişim platformundan (intranet) tebliğ edilir.

· Bu normların ihlali durumunda, bildirim kanalları hakkında çalışanların bilgilendirilmesi,

· Prosedürde olası değişiklikler yürürlüğe girdiği zaman en geç bir ay içerisinde değişiklikler hakkında çalışanların bilgilendirilmesi,

· Prosedür ofis ve toplantı odalarında asılarak çalışanlar arasında yayınlanabilir.

 

ENDOSA olarak, etik kurallarımızın sürdürülebilir bir şekilde uygulanması ve benimsenmesini, sağlam etik davranış kültürümüzü korumak adına önceliklerimiz arasında tutmaktayız. Çalışanlarımızın hiçbir misilleme veya mağduriyete maruz kalmadan, gizlilik esasında, iyi niyetle tespit ettikleri veya şüphelendikleri yasal, politika veya etik kural ihlallerini bildirmeleri için rehberlik etmekteyiz.

Çalışanlarımızın ihbar bildirimi kapsamında raporlayabileceği konular aşağıda listelenmiştir:

 

· Şirketin tabi olduğu yasa ve mevzuatların ihlali

· Şirket politikalarının ihlali

· Etik davranış kurallarının ihlali Raporlanabilir konulara ait örnekler aşağıdakileri içermekte, ancak bunlarla sınırlı kalmamaktadır:

 

· Yolsuzluk (Şantaj, rüşvet, çıkar çatışması, dolandırıcılık, kara para aklama v.b.)

· Rekabete aykırı uygulamalar

· Bilgi yönetimi ihlali

· Ayrımcılık ve taciz

· Dış paydaş insan hakları ihlali

· Gıda güvenliği ihlali

 

İhbar bildirimi etik kurul üyelerine doğrudan sözlü olarak ya da etik@endosa.com.tr adresine mail ile sağlanabilir. İhbar bildiriminin hızlı ve verimli araştırılabilmesi için olabildiğince ayrıntılı bilgi verilmelidir. İhbar bildirimi isim belirtmeden yapılabilir. Ancak, bu durum ihbarın detaylı olarak araştırılmasına engel olabileceği için soruşturma mümkün olmayabilir. İhbarların isim belirtilerek yapılması, ihtiyaç halinde kaynakla iletişime geçilerek iddianın daha hızlı ve verimli bir şekilde araştırılmasını sağlayacaktır. İhbarda bulunan kişinin kimliği, izni olmadığı veya yasalar gerektirmediği sürece gizli tutulmalıdır. İhbar bildiriminde bulunan çalışanın misilleme ve her türlü mağduriyetten korunması için gerekli tüm adımlar atılmalıdır. Herhangi bir kişinin ihbar sahibine veya bir ihbar soruşturmasına dahil olan herhangi bir kişiye karşı mağduriyete sebep olabilecek herhangi bir eylemde bulunmasına tolerans gösterilmemeli ve gerekli disiplin işlemlerinin uygulanmasını sağlanmalıdır. Mağduriyete sebep olabilecek eylemler aşağıdakileri içermekte, ancak bunlarla sınırlı kalmamaktadır:

 

· Çalışanın işten çıkarılması veya pozisyonunun /görevlerinin aleyhine olacak şekilde değiştirilmesi veya gerçek performansı yansıtmayan olumsuz performans geri bildirimi,

· Taciz, gözdağı veya zorbalık,

· Tehdit. Çalışan, bir bildirim yaparken ifşa ettiği bilgilerin doğru olduğundan şüphelenmek için makul gerekçelere sahip olmalıdır.

 

Bu kapsamda, iyi niyetle verilen bilginin yanlış olduğu tespit edildiği durumda, ihbar eden kişiye herhangi bir disiplin cezası uygulanmaz. Kasıtlı olarak yanlış ve yanıltıcı iddiada bulunulması ise, İş Ahlakı Kurallarımızın ihlali olacağı için disiplin cezasıyla sonuçlanabilecek ciddi bir konu olarak kabul edilir. Her çalışan Prosedürdeki kuralları bilmek, uygulamak ve başkalarının uygulamasını teşvik etmekten sorumludur.

 

  1. MÜŞTERİ ETİK KURALLARI YASAL UYGULAMALAR

 

Ø Ticaret Müşterilerimiz küresel bir şirket olup, ticari faaliyetlerinde uluslararası ihracat, ithalat ve ticaret yasalarına uygun hareket eder. ENDOSA; tüm küresel ticaret denetlemelerine, uluslararası ihracat ve ithalat yasalarına ve yönetmeliklerine uygun hareket etmekle yükümlüdür.

 

Ø Rekabet Hukuku

 ENDOSA, iş yaptıkları yetki alanlarını yöneten tekelcilik ve adil rekabet yasalarına tam uyumla iş yapmakla yükümlüdür.

 

 Ø Rüşvet ve Yolsuzluk

ENDOSA; herhangi bir kuruluşa, bireye rüşvet, ödeme veya değeri olan herhangi bir şeyi vermesi, teklif etmesi, kuruluş veya bireylerden bunları kabul etmesi yasaktır.

 

  1. ÇALIŞMA KOŞULLARI

 

Ø Zorla Çalıştırma

ENDOSA; sadece gönüllü iş gücü kullanmalı ve kendi özgür iradeleri ile çalışmak isteyen personeli istihdam etmekle yükümlüdür. Çalışanlarına herhangi bir tehdit, güç, sahte iddialar veya başka tür bir baskı yoluyla zor kullanarak çalıştırma uygulamamaktadır.

 

Ø Çocuk İşgücü

Yerel kanunlarda, daha yüksek bir yaş sınırı belirtilmediği sürece zorunlu eğitimini tamamlamamış ve 15 yaşın altında bulunan hiç kimse istihdam edilmemelidir. 18 yaşın altındaki çalışanlar tehlike teşkil eden işlerde ve eğitim ihtiyaçlarının karşılanması amacıyla gece işlerinde çalıştırılmamalıdır.

 

Ø Taciz

Çalışanların, işyerinde veya iş sebebiyle bulundukları herhangi bir yerde, fiziksel, cinsel, psikolojik ve/veya duygusal taciz yoluyla herhangi bir şekilde dokunulmazlıklarının ihlal edilmesi, hukuka ve etik kurallara aykırı olup ENDOSA tarafından hiçbir şekilde tolerans gösterilmemelidir.

 

Ø Tazminat ve Ücretlendirme

ENDOSA; çalışanlarına ödedikleri ücret, fazla mesai ve ücrete bağlı haklar, yürürlükteki iş mevzuatlarına eşit veya daha fazla olmalıdır.

 

Ø Çalışma Saatleri

ENDOSA; yerel mevzuat daha az maksimum çalışma saati belirtmediği sürece ve olağanüstü iş koşulları haricinde, çalışanlardan düzenli olarak haftada 45 saatten çok ve toplamda çalışma haftası süresince (fazla mesailer de dahil olmak üzere) 60 saatten fazla çalışmasını talep etmemelidir.Fazla mesainin gönüllü olmasını ve yerel ve ulusal yasalara veya yönetmeliklere uygun şekilde ödemesinin yapılmasını sağlamalıdır. Olağanüstü iş koşulları haricinde çalışanların her yedi günlük dönem içerisinde en az bir gün izin günü olmalıdır.

 

İşçilere; hastalık, doğum yapma, baba olma, evlat edinme, vefat durumları da dahil olma üzere mevzuatlarda yer alan zorunlu izinler verilir.

 

Ø Ayrımcılık Yapılmaması

ENDOSA; işe alım, terfi, tazminat, yararlar, eğitim, zorunlu işten çıkarma ve işi sonlandırma dahil, istihdamla ilgili bütün kararlarda ırk, renk, ülke, cinsiyet, din, engelli durumlarında ayırımcılık yapmamalıdırlar.

 

Ø Birlik Kurma ve Toplu Pazarlık Özgürlüğü

ENDOSA; çalışanlar kendi tercihlerine göre yasal organizasyonlara katılmakta özgürdürler, çalışanlarının yasalara uygun surette örgütlenme ve toplu sözleşme haklarını tanıyıp saygı göstermelidir. Çalışanlar bu örgütlere girmelerinden dolayı tehdit edilmemelidir.

 

  1. DIGER ETİK KURALLAR

 

Ø İş Kayıtları

ENDOSA; işle ilgili tüm bilgileri doğru bir şekilde, geçerli yasa ve yönetmelik gerekliliklerine tam uyum içinde yaratmalı, kaydetmeli ve saklamalıdır. Düzenleyici kuruluş temsilcileriyle ve resmi yetkililerle gerçekleştirilen görüşmelerde dürüst ve açık sözlü olmalıdır.

 

Ø Gizlilik ve Ticari Sırların Korunması

ENDOSA tarafından müşteriden alınmış belge, ticari ve teknik bilgiler, iki taraf arasında “Gizli Bilgi” olarak tanımlanmaktadır.Rekabet avantajı sağlayan bütün bilgi, know-how, yöntem veya sanayi alanında henüz bilinmeyen fikir, uygulama, yöntem, buluş, tasarım, eser ve benzerlerini (“Ticari Sır” veya “Gizli Bilgi”) gizli tutmalı, müşterinin yazılı onayı olmaksızın üçüncü kişilere açıklamamalıdır. Ø Fikri ve Sınai Haklar Müşterimiz firmamıza lisans, patent, endüstriyel tasarım veya telif hakkı vermemektedir. Firmamız kaynaklı nedenden dolayı oluşan, fikri ve sınai hak ihlalleri nedeniyle zarara uğrayan tarafların (müşteriler, diğer tedarikçiler, distribütörler )tüm maliyetlerini, kayıplarını ve ek masraflarını, cezalar da dahil olmak üzere ödemekle yükümlüdür.

 

Ø Çıkar Çatışması

ENDOSA uygunsuzluk ya da çıkar çatışması yaratan eylemlerden kaçınmalıdır.

 

Ø Hediye Almak ve Vermek

Ticari gelenek ve promosyon niteliğindeki malzemeler dışında, bir usulsüzlüğün varlığı izlenimi yaratan, bağımlılık ilişkisine neden olabilecek ya da öyle algılanabilecek, tedarikçi-müşteri arasında gönderilen herhangi bir hediye kabul edilmez.

 

  1. İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ

 

İş Sağlığı ve Güvenliği için Müşterimizin bizden beklentileri gereği;

 

· İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili yasal düzenlemelere uymaları,

· Çalışanları, stajyerler ve ziyaretçileri için güvenli ve sağlıklı çalışma ortamları oluşturmalarıdır.

 

ENDOSA AS bünyesinde gerekli yasal kanun ve mevzuatlara ek olarak asagida yazili kurallar uygulanir:

 

  • Ortam ve kisisel maruziyet ölcümleri minimum yilda 1 kere fabrika kosullarinda bilinen hic bir degisiklik olmasa bile muhakak tekrar edilir.
  • Makineler için gerekli tüm izinler, lisanslar ve test raporları ISG Klasöründe asil / kopya olarak tutulur.
  • Makine planli ve kestirimci bakimlari KYS`de tanimli bakim planlarina uygun sekilde düzenli olarak gerceklestirilir.
  • Ekipman testleri minimum yilda 1 kere fabrika kosullarinda bilinen hic bir degisiklik olmasa bile muhakak tekrar edilir.
  • Risk analizleri senede bir kere gözden gecirilir ve belirlenen yasal süre sonunda muhakkak revize edilir.
  • Minimum 2 ayda bir kere olmak üzere ISG kurulu düzenlenir ve kararlar olusturulan tutanaklar üzerinden kontrol edilir. Kurul gündemini listelenen kaynaklar besler:

 

  • Bir önceki ISG kurulu toplanti tutanaklari
  • ISG uzmani / Isyeri hekimi tarafindan alinan notlar, kayitlar, bildirimler
  • Risk analizleri
  • Acil durum planlari ve tatbikatlari
  • Ortam ölcümleri / Kisisel maruziyet ölcümleri / Ekipman Test ve kontrolleri
  • Ramak kala formlari
  • Is kazasi tutanaklari
  • Periyodik saglik taramalari sonuclari
  • Isci temsilcisinden gelen bildirimler
  • Güncel salgin hastalik ve pandemi olasiliklari

 

  • Calisanlar temel ISG ve is basi egitimi almaksizin üretim alanina inmezler.
  • ISG egitimleri toplu olarak tüm personele minimum yilda 1 defa yeniden verilir ve egitim güncellemeler & yenilikleri de icerir.
  • Danisman firma tarafindan atanan ISG uzmani ve is yeri hekimi minimum haftada bir defa is yerini ziyaret ederek geri bildirimlerde bulunur.
  • Acil durum planlari ve ekipleri aylik olarak gözden gecirilir ve gereginde yenilenir.
  • Acil durum tatbikatlari minimum senede bir kere yenilenir.
  • Belirlenmiş acil durum müdahale personeline yıllık olarak yeterli ve etkili KKD (kişisel koruyucu donanım) ve eğitim sağlanır.
  • Yangin söndürme ekipmanlarinin saglanan firma tarafindan ayda bir defa konumu ve saglamligi kontrol edilerek raporlanir.
  • Yangin güvenligi icin hazirlanan itfaiye uygunluk raporu, raporun saglandigi kosullari etkileyen bir degisiklik olmasi durumunda derhal yenilenir.
  • Acil cikis kapilarinin ve tabelalarinin uygunlugu minimum senede bir defa gözden gecirilerek gereginde yenilenmesi saglanir.
  • Fabrika alaninin tamami minimum ayda bir kere hasere ve böceklere karsi ilaclanir ve tedarikci firma tarafindan raporlanir.
  • Personel tarafindan talep edilen her türlü ISG ekipmani baska bir kaza riskine sebebiyet vermedigi sürece derhal ve kosulsuz olarak ENDOSA AS tarafindan saglanir.
  • Is yerimizde kazaya sebebiyet verecek taki takilmasi, müzik kulakligi ile calisilmasi ve uzun saclarin acik vaziyette birakilmasi idareciler tarafindan önlenir.
  • ISG uzmani veya isyeri hekimi tarfindan isveren temsilcisine gerekliligi bildirilen koruyucu ekipman, uyari levhasi, makine aksami ilavesi / degisikligi, kontrol ve ariza giderme islemleri, test ve muayeneler derhal ve ivedilikle saglanir.
  • Hamile kadınları/emziren anneleri yüksek tehlike içeren çalışma koşullarından uzak tutulur, hamile kadınlar ve emzirenler sağlık ve güvenlik risklerinin en aza oldugu Isyeri Hekimi tarafindan onaylanan yer ve görevlerde calistirilir.
  • Emziren annelerin süt izinleri talep ettikleri düzende saglanir. Emzirme isi icin isyeri reviri talep halinde kullandirilir.
  • Engelli personel, genç işçiler dahil özel ihtiyaçları/durumları bulunan personel, sağlık ve güvenlik risklerinin en az oldugu Isyeri Hekimi tarafindan onaylanan yer ve görevlerde calistirilir
  • Herhangi bir is kazasi veye meslek hastaligi olusmasi ya da riski tespit edilmesi durumunda konuyla ilgili derhal 8D calismasi baslatilir. Bu calismalar ancak Fabrıka Müdürü`nün onayiyla uygun sekilde kapatilmis kabul edilebilir.
  • Herhangi bir yaralanma durumunda her vardiyada derhal müdahele edebilecek sayida ilk yardim görevlisi bulundurulur.
  • Yaralı veya hasta işçilere tıbbi tedavi sağlamak için yeterli ilk müdahale ekipmanı ve ilk yardım kitleri, belirlenmiş alanlarda çalışanlar için tutulur. Kitlerde yeterli malzeme bulunur  ve Is Yeri Hekimi tarafindan aylik olarak kontrol edilir.
  • Yemek hizmeti ancak gıda, sanitasyon ve barınma ile ilgili tüm gerekli sağlık ve güvenlik lisansları, izinleri, tescilleri ve sertifikaları mevcut olan firmalar tarafindan saglanir. Ilgili lisanlarin güncelligi minimum senede bir kere Satinalma Yöneticisi tarafindan gözden gecirilir.
  • Personel tarafindan ortak kullanilan alanlarin temizligi bir kontrol listesi ile takip edilir ve listeler haftalik olarak Insan Kaynaklari Yöneticisi`ne sunulur.

 

  1. ÇEVREYLE İLGİLİ YÖNETMELİKLER VE KORUNMA

 

ENDOSA AS cevreyi korumak, karbon salinimini minimize etmek, temiz enerji kullanmak, dogal kaynaklari verimli kullanmak icin minimum yasalar cercevesinde belirlenen tüm gereklilikleri yerine getirir ve sürekli tüm bu alanlarda iyilestirme yaklasimiyla calismayi benimser.

 

Müşterilerimiz, çevreyi korumak için sosyal sorumluluğunun farkındadır ve biz tedarikçilerinden çevre mevzuatına uyumunun düzenli takibini, çevre yönetimini sürekli iyileştirmelerini, iklim değişiklikleri nedeniyle ortaya çıkan zorluklarla mücadele etmelerini ve bu taahhüdü paylaşmalarını beklemektedir.

Copyright © 2021 Endosa Kalıp & Alüminyum Enjeksiyon